Skip to main content

CMK Lerarendag 2024

Op 26 oktober 2024 organiseren we op Urk de CMK Lerarendag speciaal voor iedereen die lesgeeft aan een bij Chongmukwan aangesloten scholen. Tijdens deze dag zal het nieuwe curriculum worden geintroduceerd. Er is een dagvullend programma opgesteld. 

Programma

  • 10:00 uur – CMK Basics en CMK Falls
  • 11:00 uur – CMK Strikes en Kicks
  • 12:00 uur – Didactisch uurtje
  • 13:00 uur – pauze
  • 14:00 uur – CMK Locks en Grappling
  • 15:00 uur – CMK Self defense en Challenges
  • 15:30 uur – Afsluiting

CMK zorgt voor de lunch en een kleine maaltijd achteraf. Zelf voor drinken zorgen. 

Aanmelden

Aanmelden voor deze dag gaat via het formulier hiernaast. Ook wanneer je niet komt, willen we dat graag van je weten. 

examen hapkido

CMK Curriculum

De afgelopen maanden is er druk gewerkt aan het opzetten van een nieuw curriculum. Tijdens de CMK Lerarendag zullen we het gehele curriculum met elkaar doorlopen en worden tips geleerd over hoe je dit aan je leerlingen aan kunt bieden. Je kunt een overzicht van het nieuwe curriculum hieronder al downloaden. Uitleg over de verschillende onderdelen zijn hieronder te vinden. 

CMK Basics

De CMK Basics omvatten alle technieken die betrekking hebben op houding en bewegen. Je vindt er de drie basis cirkeltechnieken van cirkelen, scheppen en roeien, maar ook minder bekende technieken zoals de shuffle en v-steps.

Het primaire doel van deze technieken is het aanleren van een goede houding en een goede positie. Kort gezegd; hoe je staat en waar je staat. Er is in het nieuwe curriculum extra veel aandacht voor de zogenaamde ‘hoek van 45 graden’.

De kracht-lijn is een belangrijk concept in hankimuye. Het is een denkbeeldige lijn die vanuit het zwaartepunt van je lichaam naar voren loopt. Door jezelf uit de lijn van aanval te houden, bewaar je de veiligheid. Door jouw kracht-lijn gericht te houden op je tegenstander, kun je de meeste invloed uitoefenen.

CMK Falls

Dat val-technieken een belangrijk onderdeel van het curriculum uit blijven maken, zal niemand verbazen. Op dit gebied is er dan ook weinig veranderd. Een wens is wel dat er meer aandacht komt voor een systematische opbouw van de technieken. Nu worden soms stappen overgeslagen, of worden vervolgstappen aangeleerd terwijl de basis nog niet goed op orde is. Val-technieken zijn juist bedoeld om de veiligheid te vergroten, met verkeerde lesmethoden komt die veiligheid in gevaar.

side fall

CMK Strikes

In de afgelopen jaren hebben we de transitie gemaakt naar een moderne benadering van stoten. Ook hier geldt dat de basisprincipes onveranderd zijn gebleven, maar dat gekozen is om direct te kiezen voor een praktische benadering. Niet alleen de slag- en stoottechnieken zitten in deze categorie, ook de afweringen en ontwijkingen maken er deel van uit.

Willem en Rients
kick

CMK Kicks

Weinig tot geen veranderingen in dit onderdeel. Ook hier zal tijdens de lessen steeds meer aandacht komen voor de praktische toepassing in tegenstelling tot het ‘alleen maar droog’ oefenen van traptechnieken tegen targets.

De opbouw blijft hetzelfde. We starten met trappen die ook gebruikt worden om te strekken en die hele grove motoriek gebruiken. Daarna wordt overgegaan op het aanleveren van eenvoudige maar praktisch traptechnieken waar later weer combinaties mee gemaakt worden. Complexe traptechnieken en gesprongen traptechnieken volgen als laatste. Bij de gesprongen traptechnieken staat praktische toepassing niet voorop, maar wel behendigheid en lichaamscontrole. De explosiviteit die nodig is om deze trappen goed uit te voeren, zien we graag terug in de standaarduitvoering.

CMK Locks

De gewrichtsklemmen in deze categorie worden op een standaard manier onderwezen. In deze standaard manier is er veel aandacht voor de basisprincipes. Denk daarbij aan; zoek de hoek van 45 graden, verbreek de balans, haal het gewricht uit de controle-zone van de tegenstander en plaats het in je eigen controle-zone en natuurlijk het op de juiste manier aanzetten van de klem. Om het eenvoudig te houden, onderscheiden wij drie soorten gewrichten. Er zijn gewrichten die maar één kant op bewegen. Een goed voorbeeld hiervan is de elleboog. De pols kan echter buigen en draaien, dit gewricht kan dus in twee richtingen gemanipuleerd worden. De schouder is een voorbeeld van een gewricht dat drie kanten op kan bewegen. Je kunt je arm van voor naar achteren zwaaien, zijwaarts op en neer bewegen en ook nog draaien. Een klem is het effectiefst wanneer je het dus in één, twee of drie hoeken buigt, strekt of draait.

De beenklemmen zijn naar voren geschoven. Dit heeft twee redenen: het betreft grove motoriek en is dus veilig aan te leren, het sluit goed aan bij het volgende onderdeel: CMK Grappling.

CMK Grappling

In deze categorie vallen alle worpen en grondtechnieken. Bij de worpen is gekozen om deze geleidelijk op een meer dynamische manier aan te bieden. Wat ook nieuw is, is dat we nu de cirkelstappen gebruiken als basis voor deze methode.

Wanneer de worpen statisch worden aangeleerd, ligt de focus op plaatsen van je eigen zwaartepunt onder het zwaartepunt van je tegenstander. Dit blijft de basis, en bij de dynamische uitvoer wordt balansverstoring daaraan toegevoegd.

Bij de technieken die op de grond worden uitgevoerd, ligt de focus op het weer veilig opstaan. We vinden het belangrijk dat studenten posities herkennen en weten wat de moeilijkheden en mogelijkheden zijn.

cmk grappling

CMK Self defense

In deze categorie is er aandacht voor de praktische toepassing van de aangeleerde technieken uit de vorige twee categorieën. De eerder geleerde standaard technieken worden nu toegepast op een divers scala van beetpakkingen. Het is wel belangrijk dat eerdergenoemde principes steeds correct worden toegepast. Waar nodig wordt een controletechniek toegevoegd aan de verdedigende actie.

CMK Hankido

Deze categorie vormt de basis van ons curriculum. Het oefenen van deze technieken verschaft de leerling een dieper inzicht in het hoe en waarom van het Chongmukwan curriculum.
De Koreaanse termen geven soms verwarring, daarom hier nog eens uitgelegd. Hosindobeop is de benaming van de twaalf standaard hankido zelfverdedigingstechnieken. Cheongibeop zijn de uitvoerende kant van de virtualisatietechnieken die we kennen als hwansangdobeop. De ontvangende kant zoals leerlingen die later voor tweede dan moeten kennen, heten jigibeop.

CMK Challenges

Het aantal uitdagingen is flink uitgebreid. Sparring wordt een standaard onderdeel van het examen. Ook de uitdagingen die op valbreken van toepassing zijn, komen tijdens de examens terug. Bij een free falling challenge wordt een student gedurende een x aantal minuten steeds via een cirkeltechniek ‘gegooid’. Bij de andere uitdagingen dient de leerling een techniek een voorgeschreven aantal keren herhalen.